Z6_PPGAHG800P3UC06LFCI7RHJSS7
Z7_PPGAHG800P3UC06LFCI7RHJSM5
За медицинските специалисти Статистика СДО (Следдипломно обучение) Консултанти Медицинска експертиза Метрология Национална програма за майчино и детско здраве

Национална програма за майчино и детско здраве

Дата на публикуване: 09.04.2025
Последна актуализация: 11.04.2025

НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА МАЙЧИНОТО
И ДЕТСКО ЗДРАВЕ 2021 – 2030 ГОДИНА

С решение №333 от 09.04.2021г. Министерски съвет е одобрена Национална програма за подобряване на майчиното и детско здраве (2021-2030). 
В обхвата на програмата са включени скринингови дейности за новородени и бременни, както и комплексно медицинско обслужване на бременни с патологична бременност, на деца с увреждания и с хронични заболявания, недоносени деца, както и техните родители.
Регионален координатор по Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021 – 2030 за РЗИ-Шумен е Мариела Георгиева-главен инспектор, Дирекция „Медицински дейности“, тел.  0878723903, 0888597386, ел. адрес: office@rzi-shumen.egov.bg.

1.    Неонатален слухов скриннинг на всички новородени в родилните и неонатологични отделения.
В рамките на Националната програма за подобряване на майчиното и детското здраве 2021-2030 г. на Министерство на здравеопазването в „МБАЛ - Шумен” АД се осъществява провеждане на масов универсален неонатален слухов скрининг, с цел ранно откриване и навременна интервенция при увреждане на слуха на новородени. Изследването на слуха се извършва на всички новородени деца (родени в „МБАЛ - Шумен” АД или постъпили за лечение в Неонатологично отделение), с апарат за отоакустични емисии. Осъществява се в кабинета за контролни прегледи на Неонатологично отделение, намирпащ се на трети етаж в лечебното заведение. Изследването се извършва в следобедните часове на деня, предхождащ изписването на доносените новородени. За недоносените скрининга се осъществява след достигане на коригирана постконцептуална възраст след предварително уточнени дата и час. Изследването на слуха се извършва от дежурния лекар – неонатолог в присъствието на майката. 
Преди провеждане на изследването майката (бащата, настойник,) се информират за изследването и подписват „Информирано съгласие за провеждане на слухов скрининг на новородено дете“ по образец (Приложение №2) и получава екземпляр от „Информация за родители“ (Приложение №1). 
Резултатът от изследването се отразява в ИЗ на детето, документите за регистриране на процедури по клинични пътеки (КП от 6 до 15 включително) и епикризата, отразяваща престоя и лечението на детето в отделението. Посочва се датата на изследването. В случай на установени отклонения от нормата, на родителя (настойника) се дават указания за необходимостта от извършване на контролно изследване на слуха на новороденото, до 7 дни след изписването му, от УНГ-специалист в УНГ-отделение/клиника. Указанията се отразяват в епикризата, издадена от лечебното заведение. 

В рамките на Националната програма за подобряване на майчиното и детското здраве 2021-2030 г. на Министерство на здравеопазването в „МБАЛ - Шумен” АД е разкрит Здравно-консултативен център (ЗКЦ) за майчино и детско здраве.
Дейностите, които се извършват в ЗКЦ за майчино и детско здраве на  „МБАЛ - Шумен” АД осигуряват комплексно обслужване на бременни жени и деца:
1.    Здравно-информационни, здравно- обучителни, логистични и координационни дейности на деца с увреждания, деца с хронични заболявания, недоносени деца, родилки и бременни в хода на тяхното болнично лечение и /или амбулаторно проследяване и лечение;
2.    Здравно-консултативни  и медико-социални дейности (специализирани консултации от медицински и немедицински специалисти, медицинска и психо-социална рехабилитация, превенция на изоставяне на децата): за родилки и бременни, деца с увреждания, деца с хронични заболявания, недоносени деца(на място в ЗКЦ или в дома по искане на лекар).
Здравно-консултативният център за майчино и детско здраве организира и предоставя:
1.    Консултация с психолог и подкрепа на деца с увреждания, с хронични заболявания, недоносени деца и техните родители, бременни и родилки, хоспитализирани в болницата;
2.    Специализирани консултации от медицински и немедицински специалисти (лекари, психолог и социален работник) на деца с увреждания, деца с хронични заболявания и недоносени деца, по искане от личния лекар на детето или от лекар-специалист от извънболничната помощ, наблюдаващ детето, след изчерпване на диагностично-терапевтичните възможности в извънболничната помощ за дейностите в обхвата на задължителното здравноосигуряване;
3.    Специализирани консултации на бременни жени с патология на бременността и при заболявания, възникнали по време на бременността, в т.ч. допълнителен преглед от специалист по АГ (освен по реда на чл.7, ал.2, т.1 от Наредба № 26/14.06.2007 г.), по искане от личния лекар или от лекар-специалист от извънболничната помощ;
4.    Осъществяване на допълнителни консултации от лекар – специалист по АГ, за предоставяне на акушерска помощ на здравно неосигурени жени по искане от личните лекари;
5.    По преценка на специалистите, се извършват и домашни посещения на недоносени деца до 1 година и на деца с увреждания и хронични заболявания.

Всички дейности, предоставяни в здравно-консултативния център са безплатни.

Здравно-консултативен център за майчино и детско здраве е разположен в „МБАЛ - Шумен” АД с адрес: гр. Шумен, ул.“Васил Априлов“ № 63. 

Екип на Здравно – консултативния център за майчино и детско здраве за майчино и детско здраве  в „МБАЛ - Шумен” АД:
1.    Координатор – Грозданка  Симеонова - магистър по ПУП, бакалавър –медицинска сестра; телефон -  054/855 755, вътр. 560, е-mail: zkc@mbal-shumen.com;
2.    Психолог – Милена Михайлова Тодорова – Магистър „Психолог” със специализация по Клинична и консултативна психология; Телефон – 054/855 755, вътр. 309, e-mail:mihaylova_milena@abv.bg
3.    Сътрудник социални дейности – Румянка Николова Николова, магистър „Социални дейности“, телефон - 054 855 755, вътр.590, e-mail:sw@mbal-shumen.com
Работно време на центъра:
- Координатор -8-16.30 часа;
- Клиничен психолог-8-16.30 часа;
- Социален работник-8-12 часа.

Организация на работа на центъра:
Координатор :
•    Запознаване на пациентите  с дейността на ЗКЦМДЗ и възможностите за логистична подкрепа и медицински консултации; 
•    Анализ на необходимостта и предлагане на консултации от лекар-специалист или психолог;
•    Уговаряне на консултациите и насрочване на ден и час за реализирането им;
•     Обратна връзка с потребителите , логистична подкрепа;
•    Събиране и анализиране на данните на нуждаещите се от подкрепа;
•    Изготвяне на график за следващите консултации;
•    Изготвяне на карти за медицинските консултации;
•    Имунопрофилактика със Synagis;
•    Консултиране на родилки. 

Клиничен психолог:
•    Осигурява минимум една консултация по време на хоспитализацията на дете с увреждане и /или с хронично заболяване, както и на родителите /настойниците/ на децата, по искане на лекуващия лекар;
•    Консултира бременни и родилки,  хоспитализирани в болничното заведение, по искане на лекуващия екип;
•    Обсъжда с лекуващия лекар проведеният консулт, констатация и психологическо заключение и ги прилага  към история на заболяване на пациента;
•    При нужда предлага допълнителни консулти с лекари специалисти, в  т.ч. и Психиатри;
•    Оказва психологическа помощ на родителите /настойниците/ за активно участие в грижата за недоносеното дете и на децата с хронични заболявания и /или увреждания.
 
Социален работник:
•    Превенция на изоставяне на новороденото;
•    Предоставяне на информация на Агенция за закрила на детето при деца в риск.

•    Насочването на пациентите към ЗКЦМДЗ се осъществява от:
•    Лекуващ лекар – за пациентите на „МБАЛ Шумен“ АД;
•    Общопрактикуващ лекар или специалисти от извън болничната помощ;
•    Лица, обърнали се към центъра по своя инициатива.